Tävlingen består av en tydligt markerad bana med ett antal stationer i vilka där den tävlande ska utföra ett antal förutbestämda moment som kan vara av hugg- och/eller precisionskaraktär; varje moment ger poäng för rätt utförd teknik. Exempelvis kan den tävlande instrueras att göra ett visst antal hugg enligt givna instruktioner eller stöta mot olika mål i en given sekvens eller en blandning av de båda.
Utöver teknikpoängen kommer också tidtagning ske som ytterligare skiljande moment i tävlingen.
Varje tävlande kommer att i en grundomgång genomföra minst ett försök på banan där bästa poäng (räknat på momentpoäng och tid) räknas. De fyra bästa tävlande (räknat på rundornas poäng) går vidare till en finalspel där endast ett försök per tävlande på banan genomförs.
Placeringar (guld, silver och brons) utdelas efter poäng (momentpoäng och tid) i slutrundan.
Domare
Varje tävlande kommer att följas av en domare som bedömer att den tävlande befinner sig inom markerat område i respektive station. Domaren är tidtagare och startar och stoppar tiden för den tävlande. Varje station har en stationsdomare som bedömer varje måls poäng samt den tävlandes intention i respektive teknik.
Utrustning
Ingen särskild utrustning krävs av den tävlande, men enklare handskar rekommenderas. Tävlingsarrangören tillhandahåller två olika montante (med ringar); en kortare (163 cm, 2,2 kg)och en längre (174 cm, 2,6 kg). Tävlande väljer själv vilken montante de vill genomföra tävlingen med; det är möjligt att byta svärd mellan rundorna. Det är inte tillåtet att använda egen medtagen montante (motsvarande).
Stationer
Tävlingsbanan kommer att bestå av fyra stationer tydligt markerade med A, B, C och D. Den tävlande ska genomföra banans (en runda) samtliga stationer i bokstavsordning (A, B, C och D). Den tävlande ska genomföra samtliga stationer i rätt ordning, i annat fall blir rundan resultatlös.
Stationerna har en tydlig startmarkering och den tävlande måste passera markeringen innan något av stationens moment får genomföras. Ex. det är inte tillåtet att stöta mot ett av stationens mål innan den tävlande befinner sig med båda fötterna i stationen. Om den tävlande genomför ett moment i stationen utan att vara innanför markeringen för stationen räknas stationens totala poäng som noll (0).
Tävlingsledningen kommer att beskriva banan samt respektive station i detalj vid tävlingstillfället, men exempel på stationer och moment kommer att publiceras i Uppsala historiska fäktskolas plattformar i god tid innan tävlingen.
Innan tävlingen får de tävlande besiktiga banan under fem (5) minuter för att skapa sig en uppfattning om vilka moment som ska genomföras vid respektive station. Under besiktningen får inget vapen medföras. Att öva förflyttningar på banan och rörelser på stationen är däremot tillåtet.
Moment
Varje station består av ett antal moment som den tävlande förväntas genomföra i en beskriven ordning. Det kan röra sig om att genomföra hugg mot ett eller flera mål, med eller utan vändning, stöt mot ett eller flera mål, med eller utan vändning. Målen på stationen kan vara placerade både högt och lågt.
Momenten på stationen ska genomföras i beskriven ordning (siffror indikerar ordningen) och tekniken ska genomföras med intention.
- Huggmoment
Den tävlande förväntas kunna hugga både ovanifrån, från mitten och underifrån, både högt och lågt, mot olika mål, med eller utan vändningar. Målen kan vara både hårda (ex. lera) och lätta (ex. papper, tyg). Vilka hugg som avses förklaras tydligt under genomgången innan tävlingen.
- Precisionsmoment
Den tävlande förväntas kunna genomföra precisionstekniker (ex. stöta) mot mål både högt och lågt. Målen kan bestå av ex. mål med poängmarkeringar, ringar och poäng utdelas för varje mål i stationen. Vilka precisionsmoment som avses förklaras tydligt under genomgången innan tävlingen.
Tidtagning
Tidtagning kommer att ske och tiden avses från domarens startsignal tills deltagaren passerat en markerad mållinje med hela kroppen. Efter att den tävlande passerat mållinjen annonseras tiden för tävlande och övriga.
Poängsättning
Varje moment på respektive station har en given poängskala markerad på målet. Momenten ska också genomföras i beskriven ordning, på beskrivet sätt samt med intention. Om den tävlande genomför momenten i fel ordning eller hoppar över ett moment tilldelas det/de ej genomförda momentet/-en tillägg i sekunder; första ej genomförda momentet ger en (1) tilläggssekund, andra två (2) tilläggssekunder etc.
Med intention menas att det ska finnas en urskiljbar rörelse i momentet som simulerar ett tydligt hugg eller en tydlig stöt. Stationsdomaren bedömer intentionen i tekniken och kan döma noll (0) poäng på målet om tekniken inte utförs med tillräcklig intention. Vad som avses med intention förklaras tydligt under genomgången innan tävlingen.
Poängskalan fastställs och kommuniceras i god tid innan tävlingen samt vid tävlingstillfället.
Totalpoäng
Den totala poängen på en hel runda subtraheras från den totala tiden på rundan. Sluttiden blir den tävlandes sluttid på rundan minus antalet poäng från stationerna. Ex. för tävlande A tar det 1 min 30 sek att genomföra banan och med sig från stationerna har tävlande A 22 poäng. Sluttiden för tävlande A blir då 1 min 8 sekunder (summan av 1 min 30 sekunder – 22 poäng).
Sluttiden för den tävlande efter avslutad runda annonseras efter att den totala poängen för rundan räknats ut.